شعر شناسی ادبیات فارسی

سید محسن سادات خلردی

شعر شناسی ادبیات فارسی

سید محسن سادات خلردی

این دو بیت از مرحوم«سلمان هراتی» را ببینید:

 

پیش از تو آب، معنی دریا شدن نداشت

شب مانده بود و جرأت فردا شدن نداشت

در آن کویر سوخته، آن خاک بی بهار

حتی علف اجازه ی زیبا شدن نداشت

 

«جرأت داشتن» و «اجازه داشتن»، صفاتی مربوط به انسان هستند ولی شاعر آنها رابه «شب» و «علف» نسبت داده است. به این کار، یعنی نسبت دادن صفات جانداران به چیزهایی بیجان، تشخیص می‌گوییم این تشخیص، مصدر باب تفعیل است از مادة «شخص» و معنای آن شخصیت بخشی می شود.

 

ما در کتابهای بدیع و بیان قدیم، چنین تقسیم‌بندی و عنوانی نداشته‌ایم و ادبای ما، این صورت خیال را در حوزة استعاره بررسی می نموده اند.

گاهی هم شاعر نه به اشیا بی‌جان بلکه به حیوانات، صفات انسانی می‌بخشد و یا اشیاء بی‌جان را نه انسان بلکه صرفاً یک جاندار می‌بیند. حتی در مواردی از حدود  اشیاء مادی فراتر می رود و پدیده‌های ذهنی را شخصیت می‌بخشد. دراین پاره از شعر «صدای پای آب» سهراب سپهری، تشخیص در «تنهایی»، «شوق،»، «حس» و «فکر» دیده می شود:

گاه تنهایی، صورتش را به پس پنجره می‌چسبانید          

شوق می آمد ، دست در گردن حس می انداخت

فکر، بازی می‌کرد.

 

و بیدل گاهی از این هم فراتر رفته ، مصادر و افعال را جاندار دیده است، چیزی که در زبان فارسی کم سابقه دارد. «آمدن» در این بیت چنین حالتی دارد:

بس که مخمور خیالت رفته‌ایم

آمدن خمیازة ما می‌کشد

تشخیص، سرزندگی خاصی به شعر می‌بخشد. انسان تصور می کند همة اشیاء اطرافش، حیات دارند و او می تواند بی‌اسطه با آنها در ارتباط باشد. این سرزندگی به ویژه در آن جاهایی بیشتر حس می‌شود که شاعر، لحن خطابی را اختیار می کند و با اشیاء سخن می‌گوید. نظیر این رباعی بسیار زیبا از «خاقانی»: ای ماه! شب است، پردة وصل بساز

و ای چرخ! مدر پردة خاقانی باز

ای شب! در صبحدم همی دار فراز

وای صبح! کلید روز در چاه انداز

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.